Entreprenörsdrivna företag fokuserar på värdena och syftet med sin verksamhet. De har en djup och personlig koppling till sin verksamhet och vill göra skillnad.
Denna studie använder en multipel fallstudie för att utforska passionens roll i utvecklingen av nya företag i småstadskontexter. Fallstudierna valdes ut baserat på deras kontextuella egenskaper och deras relevans för att utforska passion och entreprenöriella aktiviteter.
Möjlighetsdriven
Den möjlighetsdrivna entreprenören motiveras av att det finns ett marknadsbehov eller en lönsam affärsidé. Dessa entreprenörer ger vanligtvis upp andra anställningsalternativ för att satsa på sina entreprenörsprojekt. Som ett resultat är de mer benägna att kommersialisera outnyttjade möjligheter än de som motiveras av nödvändighet. Studien visade att länder med hög relativ förekomst av möjlighetsdrivet entreprenörskap tenderar att främst vara innovationsdrivna länder. Detta kan bero på att möjligheterna är fler i dessa länder och att individerna har fler alternativ för att försörja sig.
Modellresultaten visade också att migranters möjlighetsdrivna motiv är relaterade till deras regionala miljö på ett annat sätt än icke-migranters. Koefficienterna indikerar att ju rikare stadsregionen är, desto mer sannolikt är det att invandrarföretagare startar möjlighetsbaserade företag. Detta beror främst på att deras icke-lokala kunskap, som förvärvats genom livserfarenheter av rumslig rörlighet, stimulerar dem att utnyttja de rikliga affärsmöjligheterna i dessa regioner.
Värderingsdrivna
Oavsett om det handlar om att fokusera på miljön eller att behandla anställda rättvist, fokuserar värderingsdrivna entreprenörer på att skapa en företagskultur som optimerar finansiella resultat, etisk praxis och socialt bidrag. Dessa värderingar omfattar ärlighet, integritet, excellens, mod och ödmjukhet. De uppmuntrar också medarbetarna att ta risker och följa sina passioner. En värderingsdriven entreprenör förstår att det är viktigt att kommunicera företagets värderingar till alla intressenter. Detta inkluderar medarbetare, kunder och det lokala samhället. För att ett värderingsstyrt företag ska bli framgångsrikt måste medarbetarna se hur de lever upp till värderingarna varje dag.
Ett bra sätt att göra detta är genom transparent kommunikation. Håll regelbundna town hall-möten, dela nyheter med alla intressenter och fira värderingarna när de har uppnåtts. För att säkerställa att värderingarna är äkta bör du lyssna på medarbetarnas feedback och reflektera över dem regelbundet. På så sätt kan man identifiera vilka värderingar som fortfarande känns relevanta och vilka som har blivit föråldrade eller irrelevanta.
Nätverksdriven
En resultatdriven entreprenör har ett laserliknande fokus på resultat och letar alltid efter nya sätt att växa och göra sin verksamhet mer framgångsrik. De har också en passion för vad de gör och är villiga att ta risker för att uppnå sina mål. Tekniken har också drivit fram en ny typ av entreprenörer som motiveras av att bygga nätverk och driva innovation genom samarbete. Denna typ av entreprenörskap kallas socialt entreprenörskap och bidrar till att ta itu med samhällsutmaningar samtidigt som de gör vinst.
Dessa entreprenörer kan starta egna företag eller arbeta inom etablerade organisationer. Denna form av entreprenörskap kallas för företagsentreprenörskap eller intraprenörskap. Forskning har visat att företagsentreprenörskap är mer sannolikt i ekonomier med grundläggande institutioner och effektiva marknader, medan innovativt och möjlighetsdrivet entreprenörskap trivs under förhållanden som stöder innovation. Innovationens effekt på båda typerna av entreprenörsverksamhet är dock inte linjär. Det verkar som om det finns en substitutionseffekt, där de förhållanden som främjar innovativt entreprenörskap kan undergräva möjlighetsdrivet entreprenörskap.